Oon alkanut tehdä gradua ja tämä  blogi kertoo siitä. Oon opiskellut nyt neljä vuotta matematiikkaa (musta tulee matikanope) ja teen siis graduni matematiikasta. Aiheeni selvisi kesäkuun puolessa välissä ja toivon, että saisin tehtyä gradua mahdollisimman paljon nyt kesän aikana. Sovittiin mieheni kanssa, etten mene tänä kesänä kesätöihin vaan teen kesän gradua.

Olisin saanut tehdä myös opetukseen liittyvän gradun tai matematiikan teoriaa ja opetusta yhdistelevän gradun, mutta päädyin tekemään graduni puhtaasta matematiikasta. Halusin että minusta tuntuisi, että "Jes, mä onnistuin tekemään gradun puhtaasta matematiikasta". Toisaalta olisi myös ollut kiinnostavaa tutkia matematiikan opetusta. En ole kuitenkaan vielä käynyt kurssia, jossa opetetaan tekemään kasvatustieteellinen tutkimus ja koulutkin ovat kesän kiinni, joten en olisi saanut kerättyä kesällä koulusta aineistoakaan. Oon kuitenkin tyytyväinen päätökseeni tehdä pelkkä matemaattinen gradu, koska matematiikkaahan mä oon pääasiassa yliopistossa opiskellut ja tuntuu mukavan haastavalta tehdä matemaattinen gradu.

Nyt oon siis graduillu kaksi viikkoa. Oon hankkinut materiaaleja ja lukenut aiheesta. Lukeminen lähti sujumaan hyvin. Olin innoissani ja tuntui kivalta olla graduntekijä. Myös aihe vaikutti kiinnostavalta. (Siis kiinnostavalta matematiikan graduksi, yliopistomatematiikka ei ole mikään intohimoni...). Ekana lukupäivänä tuli semmoinen olo, että ei tää yliopistomatikka sittenkään oo niin vaikeeta.  Kävin algebran kurssin ekana syksynä (tai no, tentin sen joskus tammikuussa) ja kurssi tuntui silloin vaikeelta, eikä siitä sitten jäänytkään paljon sanottavaa, vaikka suoritusmerkinnän sainkin. Nyt kun katsoin algebran kirjaa, se ei näyttänytkään enää vaikeelta. Aivan yllätyin kun mussa alkoi jo ekana lukupäivänä herätä kiinnostus yliopistomatikkaa kohtaan.  Jos nyt kävis kurssit uudestaan,  niin todennäköisesti saisin paljon paremman kokonaiskuvan matikasta. Tietenkään en aio kaikkia kursseja käydä uudestaan, mutta saa nähdä jos jaksaisi korotella jotain arvosanoja...  Oon käynyt kursseja paljolti sillä asenteella, että kunhan pääsen kurssit läpi, mutta nyt gradua tehdessä korostuu asioiden ymmärtäminen. Ja kun sai rauhassa lukea asioita niin yhtäkkiä alkoi tuntua siltä, että olisi kivaa ymmärtää matikkaa paremmin. Tentteihin lukiessa oon yrittänyt opetella, miten laskuharjoituksia lasketaan, että pääsis tenteistä läpi, mutta gradua tehdessä on kivaa, kun saa syventyä kunnolla johonkin aiheeseen niin että alkaa ymmärtää sitä paremmin.